20 ژوئن 2022- بر اساس یک مطالعه جدید ارائه شده در جلسات علمی انجمن دیابت آمریکا 2022، استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای ارائه ی راهنمایی به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مورد تغذیه، خواب، فعالیت بدنی و تنفس کردن، در کمک به معکوس نمودن دیابت بسیار موثر بود.

معکوس شدن یا Remission دیابت نوع 2، به طور کلی به معنای داشتن قند خون طبیعی بدون مصرف هیچ گونه داروی کاهش دهنده گلوکز است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خلاصی از دیابت، یک اتفاق بسیار نادر نیست، در واقع، ممکن است یک نفر از هر 20 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 موفق شود که وضعیت قند خون خود را به حالت طبیعی بازگرداند. در حالی که بحث‌های مداومی در مورد بهترین استراتژی‌ها برای ارتقای روشهای معکوس نمودن دیابت وجود دارد، مطالعات نشان می‌دهند که فقط یک راه برای رسیدن به آن وجود ندارد. مداخلات غذایی ممکن است در کمک به معکوس شدن دیابت در برخی افراد بسیار موثر باشد- که ممکن است به شکل یک رژیم کم کالری، غذای مایع جایگزینی وعده های غذایی یا یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات باشد. مطالعات نشان داده اند که برای افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2، انجام جراحی چاقی (کاهش وزن)، به معکوس شدن دیابت کمک می کند، به خصوص اگر فرد به کاهش وزن بیشتری پس از جراحی دست یابد.

در این مطالعه، محققان از یک برنامه کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی به نامWhole Body Digital Twin  ، برای مدل سازی متابولیسم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کردند. این برنامه از داده‌های گزارشات مواد غذایی، پایش مداوم گلوکز(CGM)، دستگاه‌های ردیابی تناسب اندام و آزمایش‌های خون متعدد برای ارائه ی توصیه‌های فردی - در زمان واقعی - به افراد مبتلا به دیابت و تیم مراقبت بهداشتی آنها از طریق یک برنامه تلفن همراه استفاده می کند. از طریق برنامه تلفن همراه، کاربران همچنین می توانند با تیم مراقبت های بهداشتی یا مربیان سبک زندگی خود، به عنوان بخشی از مطالعه تماس بگیرند.

در مجموع 262 شرکت‌کننده به‌طور تصادفی برای شرکت در گروه برنامه ی Whole Body Digital Twin(199 شرکت‌کننده) یا دریافت مراقبت استاندارد دیابت (63 شرکت‌کننده) به مدت 180 روز تقسیم شدند. محققان عمدتاً به بررسی میانگین تغییر درA1C (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) و همچنین تعداد شرکت کنندگانی که معکوس شدن دیابت را در پایان دوره مطالعه تجربه کردند، علاقه مند بودند.

کاهش A1C، بهبود دیابت مرتبط با برنامه ی Whole Body Digital Twin

پس از 180 روز، 94.9٪ از شرکت کنندگان به سطحA1C زیر 6.5٪ دست یافتند، در حالی که هیچ یک از داروهای کاهنده گلوکز را مصرف نمی کردند یا فقط متفورمین مصرف می کردند. علاوه بر این، 83.9٪ از شرکت کنندگان بدون مصرف هیچ داروی کاهنده گلوکز به این سطح A1C رسیدند- که بر اساس تعریفADA ، داشتن این سطح از هموگلوبین A1Cمعادل با معکوس شدن دیابت است. تعداد 9 شرکت کننده ای که در گروهWhole Body Digital Twin ، در ابتدای مطالعه انسولین مصرف کردند، توانستند قبل از 90 روز از پایان برنامه، مصرف انسولین خود را متوقف کنند.

وقتی نوبت به کنترل کلی قند خون رسید، میانگین سطحA1C در گروهWhole Body Digital Twin technology ، از 9 درصد به 5.7 درصد پس از 180 روز کاهش یافت. این کاهش 3.3 درصدی درA1C ، بسیار بیشتر از میانگین کاهش 0.4 درصدی A1C مشاهده شده در گروه مراقبت استاندارد بود.

پارامش شامانا، مدیر پزشکی شرکتTwin Health در مونتین ویو، کالیفرنیا و نویسنده ی این مطالعه، گفت: نتایج ما پتانسیل فناوری Whole Body Digital Twin را برای تغییر مدیریت مرسوم و مبتنی بر دارو برای دیابت نوع 2 برای خلاصی از دیابت نوع 2 با یک زندگی بدون دارو نشان می‌دهد. تأثیر این برنامه بر رضایت بیمار، کیفیت زندگی، و هزینه ی کلی مراقبت قابل توجه است و نویدبخش جمعیت بزرگی از افراد مبتلا به دیابت می باشد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/06/20/artificial-intelligence-effective-at-promoting-type-2-diabetes-remission/